خواننده «سحرگهان» تجلیل شد/ ارکستر برای استاد آواز نواخت
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۴۷۸۴
به گزارش خبرگزاری مهر، آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی یکشنبه شب چهارم شهریور ماه با حضور تعدادی از مخاطبان و هنرمندان موسیقی کشورمان توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
علی جهاندار، لوریس چکناواریان، میلاد کیایی، محمدسعید شریفیان، وارطان ساهاکیان، حمیدرضا نوربخش، علی مرادخانی، احمد مسجدجامعی، پری ملکی، عباس سجادی، فاضل جمشیدی، مظفر شفیعی، محمدرضا طالقانی، مزدا انصاری و تعدادی دیگر از هنرمندان مهمانان ویژه مراسم بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارکستر ملی مهر برای استاد پیشکسوت نواخت
در ابتدای این برنامه نماهنگ زندگی و فعالیت های استاد قاسم رفعتی که اغلب مخاطبان وی را با اثر ماندگار «سحرگهان» ماه مبارک رمضان می شناسند به تماشاگران ارایه شد. پس از پخش این کلیپ، ارکستر ملی «مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی محمد صرفه جو قطعه های «رقص پروانه» به آهنگسازی انوشیروان روحانی و «آنچه گذشت» به آهنگسازی همایون خرم را اجرا کرد.
ارایه گزارشی از پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم با قرائت متنی از بردیا صدرنوری طراح این جشنواره و پخش کلیپ تعدادی از خوانندگان و مدرسان آواز ایران درباره استاد قاسم رفعتی بخش دیگر مراسم بود.
مردم رفعتی را با نغمات مذهبی او می شناسند
حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی و مدیرعامل خانه موسیقی در بخشی از این کلیپ گفت: به اعتقاد من استاد قاسم رفعتی یکی از تواناترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که صدای ایشان در آواز از حال و هوای ویژه ای برخوردار است، این حال و هوای متفاوت هم به نظر من مربوط به شخصیت اوست کهوی را تبدیل به یکی از برترین ردیفدانان موسیقی ایرانی کرده است. استاد رفعتی از جمله هنرمندانی است که زیر نظر روانشاد محمود کریمی و محمدرضا شجریان به فراگیری ردیف و آواز پرداخته است. او از معدود کسانی است که دوره های مقدماتی آواز و سپس دوره های عالی این رشته را با مهر تایید شجریان گذارنده و می توان گفت جزو پنج شاگرد برگزیده این استاد موسیقی ایرانی هستند که در دوره های عالی حضور داشته است.
وی ادامه داد: محمدرضا شجریان هر زمان از حضور در رادیو سخن می گفت، این نکته را یادآوری می کرد که استاد قاسم رفعتی سابقه بیشتری از من در رادیو دارد. همه اهالی موسیقی ایرانی می دانند که همه نغمات به ویژه نغمات مذهبی که استاد رفعتی خوانده، بسیار دلنشین و زیبا بوده اند به طوری که بسیاری از مخاطبان و مردم وی را با این نغمات می شناسند.
قدردانی از یک دوست خوب
علی جهاندار ردیف دان و مدرس آواز هم در این کلیپ گفت: قاسم رفعتی یک دوست بسیار خوب و هنرمندی است که در کارش بسیار حرفه ای است. او آدم بی نیازی است که درونی پر از اندیشه دارد. وی هنرمندی بسیار مسلط در عرصه آواز است که من به حضور این هنرمند افتخار می کنم.
این خواننده افزود: یادم می آید او زمانی در رادیو آوازی در افشاری خواند که به اعتقاد من یکی از بی نظیرترین آوازهای آن دوران بود. به هر صورت امیدوارم همچنان حضور در عرصه موسیقی ایرانی بتواند سرمنشا خدمات ارزشمندی برای نسل امروز خوانندگان موسیقی ایرانی باشد.
مظفر شفیعی خواننده موسیقی ایرانی هم در این کلیپ با قدردانی از مقام هنری استاد قاسم رفعتی عنوان کرد: قاسم رفعتی از جمله هنرمندانی است که دارای صدایی بسیار خوب و تحریرهای بسیار قوی است.
پس از پخش این کلیپ نوبت به بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری و علیرضا چراغچی رسید که قبل از آغاز اجرای برنامه این دو هنرمند، بردیا صدرنوری پشت تریبون آمد و از قاسم رفعتی بدون اطلاع قبلی وی خواست تا روی صحنه بیاید و خوانندگی این قطعه بداهه را به عهده بگیرد که این درخواست با استقبال مخاطبان روبه روشد.
تجلیل دو موسسه از مرد پیشکسوت موسیقی ایرانی
بخش بعدی برنامه به مراسم تجلیل از استاد قاسم رفعتی اختصاص داشت که در این بخش ابتدا لوح قدردانی و تندیس موسسه فرهنگی هنری «رادنو اندیش» توسط بردیا صدرنوری و ناصر ایزدی و بعد از آن لوح قدردانی موسسه هنرمندان پیشکوست به امضای سید محمد حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و رییس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت و سید عباس عظیمی مدیرعامل این مجموعه به استاد رفعتی اهدا شد.
استاد قاسم رفعتی بعد از دریافت لوح های قدرانی و هدایای خود از برگزارکنندگان این مراسم و پرسنل تالار وحدت قدردانی کرد.
پخش نماهنگ «نسل آینده موسیقی» با موضوع و اجرای بخش دیگر رپرتوار ارکستر ملی مهر با ارایه قطعات «افسانه شیرین» به آهنگسازی همایون خرم و «هرگزهرگز» به آهنگسازی انوشیروان روحانی و خوانندگی امیر رفعتی بخش پایانی آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی را تشکیل می داد.
کد خبر 4385907 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: بردیا صدرنوری تالار وحدت مراسم نکوداشت موسیقی ایرانی مردم علیه احتکار تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی فیلم کوتاه کنسرت موسیقی عزت الله انتظامی سریال ایرانی سینمای مستند مرضیه برومند جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان درگذشت چهره ها جشنواره فیلم سلامت تئاتر عروسکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۴۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جای خالی «عیسی قلیپور» همیشه احساس میشود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی قلیپور از بخشیهای نامدار موسیقی مقامی شمال خراسان، روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه در ۸۲ سالگی در بجنورد درگذشت.
زندهیاد قلیپور که نزد علاقهمندان موسیقی شمال خراسان به «عیسی بخشی» معروف بود، نوازندگی را از پدر و پدربزرگش که آنها نیز «بخشی» بودند آموخت. این هنرمند فقید، در بسیاری از جشنوارههای داخلی و خارجی شرکت کرده بود و علاوه بر نوازندگی دوتار، صدای پرطنین و دلنشینی نیز داشت و نشان درجه یک هنری را نیز از وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی دریافت کرده بود.
در همین ارتباط، سید حسن قدرتی هنرمند نوازنده دوتار در گفتوگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: فوت زندهیاد «عیسی بخشی» اتفاقی تلخ و خلاء بزرگی برای اهالی موسیقی بود. در این دو دهه تعداد زیادی از بخشیهای شمال خراسان را ازدست دادیم که شاید شاخصترین آنها زندهیادان حاج قربان سلیمانی، رمضان بردری، علی غلامرضایی آلماجوقی و سهراب محمدی بودند. حالا با رفتن عیسی بخشی جای خالی این بزرگان هم بیش از پیش احساس میشود.
تفاوت «بخشی» و نوازنده
وی اظهار کرد: در فرهنگ خراسان جایگاه «بخشی» با نوازنده دوتار متفاوت است. نوازنده دوتار آن کسی است که صرفاً دوتار مینوازد، اما «بخشی» جایگاهی فراتر از یک نوازنده یا آهنگساز دارد و یک استاد یا مرشد محسوب میشود. در قدیم مردم معتقد بودند که خداوند به بخشیها عنایت ویژهای داشته و مقامی خاص اهدا کرده؛ یعنی نوعی معنویت در شخصیت آنها وجود داشت و مورد احترام مردم منطقه خود بودند.
این فرهنگی بازنشسته که از سال ۱۳۶۸ دوتارنوازی را به شکل حرفهای آغاز کرده افزود: در قدیم، آموختن دوتار کار هرکسی نبود و یادگیری آن یک رابطه استاد ـ شاگردی سالها طول میکشید. این شکل از موسیقی برپایه نتخوانی و نتنویسی نبود، بلکه با دیدن و شنیدن رقم میخورد. یعنی فردی که استعداد داشت باید به دست بخشیها نگاه میکرد و خوب گوش میکرد تا بتواند ردراین مسیر قدم بردارد. طبیعی است که سختیهای فراوانی را هم تحمل میکرد. عنوان «بخشی» اغلب اوقات مثل یک میراث به فرزندان منتقل میشد.
قدرتی عنوان کرد: بخشیها علاوه بر تبحر در نوازندگی دوتار، خودشان شعر میسرودند و میخواندند؛ در ساختن و تعمیر دوتار مهارت داشتند؛ از نظر اخلاقی هم مورد قبول اهالی منطقه بودند و به صفات نیکو شناخته میشدند. برای همین در کنار حماسهسرایی و در کنار نقل داستانها، پند و اندرز هم به مخاطبان خودشان عرضه میکردند. حافظه قوی و لحن گرم وگیرایی داشتند و به قول امروزیها در فن بیان هم توانا بودند.
دانلود فیلم اصلی کد ویدیواین نوازنده دوتار گفت: معمولاً به آن دسته از بخشیهایی که این هنرها و مهارتها را در حد اعلای خود داشتند «بخشی خودبند» میگفتند. مجموعه این مهارتها بود که یک «بخشی» را از دوتار نواز جدا میکرد. بیشتر بخشیها داستانها و نقلها و اشعار مختص به خودشان را داشتند که اغلب در جزوههای قدیمی و دستنویس نگهداری میکردند و برایشان بسیار ارزشمند بود. اگر یک «بخشی» نَقل، اشعار و حکایتهای منحصر به فردی داشت برایش مزیت و افتخار بود.
وی افزود: در خراسان سه دسته نوازنده وجود داشت. یک گروه همین بخشیها بودند که در کنار دوتارنوازی و روایتگری و داستانسرایی هم میکردند. گروه دیگرعاشیقها بودند که صرفاً در مجالس شادی وعروسی نوازندگی میکردند. دسته سوم هم نوازندگان دورهگرد یا لوطیها بودند که در یک زندگی کولیوار، منطقه به منطقه سفر میکردند و در کنار نوازندگی، وقایع هرمنطقه را هم به گوش اهالی منطقه دیگر میرساندند.
قدرتی عنوان کرد: البته این دسته سوم یعنی لوطیها، دیگر منقرض شدهاند. از بخشیهای شمال خراسان چه ترک زبان و چه کرمانج و چه ترکمن هم کمتر از انگشتان یک دست باقی ماندهاند.
مردی از تبار بخشیهای خراسان قدیم
وی افزود: مرحوم عیسی بخشی در نواختن دو تار تبحر فراوانی داشت و در روایتگری و داستانسرایی به سه زبان ترکی، کرمانجی و فارسی هم بسیار مسلط بود. با صدای گرمی هم که داشت این روایتها را شیرین و جذاب ارائه میکرد. در جشنوارههای متعددی شرکت کرده بود و توانست در کنار سایر بخشیها، موسیقی شمال خراسان را پرآوازه کند. در این مسیر زحمات زیادی کشید تا بتواند فرهنگی را که از پدرانش گرفته بود به دیگران منتقل کند.
این دوتارنواز اهل شهرستان قوچان عنوان کرد: همه آثار مرحوم قلیپور شنیدنی بودند، اما خودِ من از شنیدن مقامهای «نوایی» و «شاختایی» با زخمه دوتار و نوای او لذت بیشتری میبردم. باید بگویم جای خالی این استاد فقید به راحتی پرنخواهد شد.
قدرتی گفت: مردم قدر هنر و هنرمند را میدانند و به آنها احترام میگذارند. مراسم تشییع پیکر مرحوم عیسی بخشی در بجنورد زیر بارش شدید باران برگزار شد و نماز هم زیر باران خوانده شد. با این حال خیل عظیم همشهریان و طرفداران ایشان از چند ساعت پیش در این مراسم حاضر بودند.
وی افزود: امیدوارم مدیران فرهنگی ما از این قدرشناسی درس بگیرند و اقدامات بیشتر و موثرتری برای پیشکسوتان موسیقی مقامی انجام دهند.
قدرتی عنوان کرد: الان استاد محمد یگانه که از همان تعداد انگشت شمار بخشیهای باقیمانده در خراسان است و به گردن من هم حق استادی دارد، با هفتاد و سه سال سن هنوز بیمه نیست و منبع درآمد ثابتی هم ندارد. این بخشی موسیقی شمال خراسان فرزند خلف استاد محمدحسین یگانه است که ایشان هم از بزرگان موسیقی خراسان بود و در سال ۷۱ درگذشت. با این حال و با همه این مشکلات، هنوز هم به فکر ساختن ساز و آموزش هنر به هنرجویان موسیقی مقامی است که جای تقدیر فراوان دارد.
انتهای پیام/